publicaties

publicaties Erik Slagter (eigen bestandsoverzicht)  

[KB = zie cat. Kon. Bilioth.]

  • vet en onderstreept = boek(=zelfstandige) publicaties ook in aparte lijst
  • extra (apart gesorteerd) Erik Slagter over concrete en visuele poëzie
  • extra: Beeldspraak: bloemlezing uit periodieke publicaties

1. Lezer-kijker; de samenwerking van schilders en dichters in de beweging van vijftig; bibliografie. Eigen uitgave, 1967. 25 ex.

2. Enkele relaties tussen literatuur, beeldende kunst en muziek. Ons Erfdeel, dec. 1969.

3. De kunst na de bevrijding: experimenten in woord en beeld. Streven, april 1970. (Zie 57)

4. Clavin, Hans. Holland Var. 969; konkrete poëzie. Prisma-lektuurvoorl., 12-5-70.

5. Concrete poëzie tussen poetsdoek en schuurpapier. NRC 22 augustus 1970.

6. Lucebert, schrijver-schilder. Ons Erfdeel, herfst 1970.

7. Interview met Paul de Vree. Museumjournaal, nov. 1970.

8. Concrete poëzie in Nederland en België. Streven, febr. en maart 1971.

9. Art after the liberation: experiments in words and images. Delta, summer 1971.

10. Concrete poëzie. Zutphen, Thieme, 1971 (Moderne literatuur Nederlands deel 5 onder red. van A. Walrecht)..

11. Gedichten om naar te kijken. NRC Handelsblad, Cultureel Supplement, 3-9-1971.

12. In het teken van de taal: Gerrit Kouwenaar en Constant Nieuwenhuys. Streven, jan.

13. Op zoek naar Cobra in Denemarken. NRC-Cultureel Supplement,14.7.1972.     ’72.

14. Letterlijk en figuurlijk; samenwerkingsvormen in de beweging van vijftig. Vlaanderen, sept. 1972.

15. Corneille, de dichtende schilder. Ons Erfdeel, sept. 1972.

16. Hugo Claus, dichter bij de schilders. De Vlaamse Gids, okt. 1972. (zie nr. 61)

17. Clavin, Hans. L’Angerie. Prisma-lectuurvoorlichting, 20-2-1973.

18. Typografie als topografie; konkrete en visuele poëzie. Ons Erfdeel, maart 1973.

19. Dichters breken met de taal. L’Angerie door Hans Clavin. Elsevier, 24 maart 1973.

20. Concrete poëzie van Hans Clavin. Stimulerende handel in beeldige engelen. Haagse Post, 24-3-1973.

21. Herman Damen. Langer Vers. Prisma-lectuurvoorlichting, 22-5-1973.

22. De Dada-drang van ‘Vijftig’. Streven, aug. 1973.(zie ook 45)

23. De actuele daden van het surrealisme. Streven, nov. 1973.

24. Paul de Vree: van lees- naar kijk- en hoorwoord. Literair lustrum 2, Amsterdam, Athenaeum/Polak & Van Gennep, 1973, p. 333-344.

25. Holland Dada en de rol van het dadaïsme voor experimentele en konkrete poëzie.

26. Gesprek met Harry Mulisch. Gedicht, nov. 1974. (zie 66)   Ons Erfdeel, sept. 1974.

27. Cobra activeert de creativiteit. Katalogus Frans Halsmuseum, jan. 1975.

28. Le groupe Cobra à Paris. Septentrion, avril 1975.

29. Cobra / Parijs, stad van ontwikkeling en werk. Ons Erfdeel, sept.-okt. 1975.

30. Een nieuwe dimensie in de dichtkunst I,K, Bonset). Maatstaf nov. 1975.

31. Corneille. Schelderode, Kunstforum, 1976. (kunstpocket) (64 p.) KB 34

32. Ook Elburg verzameld. De Revisor, jrg. 3 nr. 2, april 1976.

33. De ambassadeur van de vijftigers (Paul Rodenko). Hollands Diep, 3 juli 1976.

34. De internationale van de visuele poëzie. Hollands Diep, 14 augustus 1976.

35. Paul Rodenko: omroeper van de vijftigers. Lezerskrant NBLC, augustus 1976.

36. Nieuwe woordbeeldingen. Ons Erfdeel, nov.-dec. 1976.

37. Een goed glas poëzie (Harry Mulisch: De wijn is drinkbaar dankzij het glas). Hollands Diep, 18 december 1976.

38. Poesia visiva: een literatuur van de daad. De Tafelronde, jrg. 21 nr. 1-2, november 1976.

39. Kees van Bohemen. Schelderode. Kunstforum, 1977. (kunstpocket) KB 33

40. Kees van Bohemen: van dynamische abstraktie tot suggestief realisme. Ons Erfdeel, 20e jrg., mei-juni 1977. 64 p.

41. Corneille, traduit par Willy Devos. Schelderode, Kunstforum. 1977. (Monographie

42.a. Zelden glimlachen en veelvuldig wenen; Indiase reisbrief. Avenue, mei 1977.  1).

b. Heilige mannen in geel en oranje; Indiase reisbrief, Avenue, juli 1977.

c. Sierlijke pagoden met kippen en geiten; reisbrief uit Nepal. Avenue, oktober 1977.

43. Hans Andreus, schrijver met het hart in de hand. Lezerskrant NBLC, aug. 1977.

44. Visuele poëzie. Een bloemlezing konkrete en visuele gedichten, samengesteld in hun ontwikkeling en ingeleid. Brussel & Den Haag, Manteau (okt.) 1977.Zie 52.KB32

45. Terugblik uit de jaren zeventig op het Dadaïsme; fragment uit Streven, jg. 26 nr. 11, aug.-sept. ’73. In: Hugo Raes, Paul de Wispelaere en Paul van Aken. Wereld in teksten, dl. 6. Brussel & Amsterdam, Manteau, 1977, (1 blz.)

46. Fantastische kunst van André Thomkins. NRC Handelsblad, 7-2-1978.

47. Cobra in Nederland, 1948-1951. De Lakenhal, Leiden, 14/4-10/7. Museumjournaal, aug. 1978.

48. De dynamische expressie is gebleven. Bij een Cobra-tentoonstelling in Kunstforum te Schelderode. Kunstecho’s, nr.6, juli-aug. 1978.

49. Poëzie van de daad bij het woord. Kreatief, jrg.12 nr. 3/4. Oktober 1978.

50. Terughoudendheid en vernieuwing, recente tendensen in de kunsthandel. Kunstbeeld, jrg. 3 nr. 2, november 1978.

51. Het begin van de Cobragroep was een klein boekje. NRC-Handelsblad, 3 januari 1979. (Over Goede morgen Haan)

52. Visuele poëzie. Een bloemlezing konkrete en visuele gedichten, samengesteld in hun ontwikkeling en ingeleid; met literatuur, vragen en opdrachten. Brussel / Amsterdam, Elsevier / Manteau. 1979. (Cursorisch lezen). Zie 44.

53. Per discount naar Birma. NRC-Handelsblad (achterpagina), 21 juni 1979.

54. Luceberts eigenzinnige vermommingen, virtuoze in- en uitvallen. Kunstbeeld, jrg. 4 nr. 1. Okt. 1979.

55. Anthologie visuele poëzie; inleiding en samenstelling. Avenue, jan. 1980.

56. Een diabolisch vakman. De Vlaamse Gids, jrg. 64, jan-feb. ’80. (Jan G. Elburgnr, p. 43-   )

57. De kunst na de bevrijding: experimenten in woord en beeld. Streven, april 1970. (Zie 3) Herdr. in: Woord en Beeld, drie strekkingen in de nederlandse poëzie en schilderkunst na 1945; onder red. van Piet Thomas. Tielt-Amsterdam, Lannoo. 1980. (In opdr. van Kath. Univ. Leuven Campus Kortrijk). Blz. 55-67.

58. Roth en Fahlström bevestigen in hun werk het toeval, twee tentoonstellingen. NRC-Handelsblad, 24-5-1980.

59. Spontane reacties in experimentele samenwerking. (Over: Goede morgen Haan, en Zwart, encre à deux pinceaux). Ons Erfdeel, mei-juni 1980.

60. Die Scheuche. Märchen. Typografisch gestaltet von Kurt Schwitters, Käte Steinitz en Theo van Doesburg. Facs. naar de uitgave van 1925, met een uitleiding van -. Alkmaar, Fizz-Subvers press, juni 1980. Dada-bibliotheek, Opl. 1.000 ex.

61. Hugo Claus. Ontmoetingen met Corneille en Karel Appel. Inleiding en samenstelling Erik Slagter. Antwerpen/Amsterdam, Elsevier-Manteau. (Okt.) 1980. (Inl. is gedeeltelijk verkorte versie van nr. 16). KB 31

62. Postuur. In: Een sober feest; 75 jaar VvL/VvS. 1980. (kort versje)

63. Cobra en de Vijftigers in de tachtiger jaren. Kreatief, 14e jrg nr. 5. Dec. 1980 (7 blz.) (Reactie op recente ‘objektieve kritiek’ en een soort beginselverklaring.

64. Dada-bibliotheek met ‘Die Scheuche’. Kunstbeeld, 5e jrg. nr.4. Januari 1981. (2 blz., herdr. van nr. 59, iets uitgebreid)

65. Spelen met woorden, lijnen en kleuren; Emmett Williams wil met vormwisselingen proces van kunst maken doorgronden. NRC Handelsblad, 30 okt. 81.

66. Gesprek met Harry Mulisch. In: De mythische formule. Amsterdam, De Bezige Bij. 1981. (zie 26)

67. Overtuigend bewijs van vitaliteit (Appels werken op papier). Kunstbeeld, feb. ’82.

68. Cornmeille’s ontwapenende kleuren. Galerie Krikhaar, Amsterdam, april ’82. (uitnodiging)

69. Jacques Doucet. Schelderode, Kunstforum. Oktober 1982. (Kunstpocket nr. 13)KB 30

70. Jacques Doucet. (Traduit en français). Schelderode, Kunstforum. Januari 1983. (Monographie)

71. Composition et expression chez Jacques Doucet. Septentrion, sept. ’83.

72 In schilderingen van Lucebert gaan schrijvers over de schreef. Kunstbeeld, nov. ’83.

73. Wie van de drie is de schilder van het Alpenjagerslied. (Over een schilderij van Lucassen en de gedichten van Lucebert). RAMP 14/15. Dec. ’83.

74. De omgevallen boekenkast van de secretaris van Cobra. Ons Erfdeel, 1/84.

75. De doorbraak van de moderne kunst in Nederland. Kunstbeeld, febr. ’84.

76. Elementaire bouwstoffen, Tim Headfield (gem. techniek) en Bert Frijns (glas). Kunstbeeld, maart ’84.

77. Overzicht Suze Robertson in Haags Gemeentemuseum. Kunstbeeld, april ’84.

78. Temperamentvolle tekeningen van Aviva Uri. Kunstbeeld, mei ’84.

79. Dynamiek in drukwerk van Piet Zwart. Kunstbeeld, mei ’84.

80. Kunst versterkt relaties in de moderne bibliotheek. (Diederen-Schierbeek Roosendaal) Bibliotheek en Samenleving, juni 1984.

81. De perfecte kunst van Renaat Ramon. Ons Erfdeel, mei-juni ’84.

82. Hoe Spaans gaat het toe in de kunst van Spanje; veelzijdige rivaliteit bij Nouvelles Images. Kunstbeeld, juni/juli ’84.

83. Geëxposeerde publicaties. (Samenstelling) Cobra Aventures Collectives. Amersfoort, De Zonnehof, 18 sept. t/m 28 okt. 1984. Catalogus.

84. Taal-beeld-beeldtaal; diaklankbeeld. St. Schrijvers School Samenleving. 1984. (Opgevoerd door KRO als Het spel der werkelijkheid, 25/5/1985, 47 min. (Spektakel).

85. Harrie Gerritz, sterke kleurtekens in de ruimte. Kunstbeeld, okt. ’84.

86. Diederens meesterschap van de kleur. Kunstbeeld, okt. ’84.

87. Kunst in dienst van de bibliotheekfunctie. (Onder oek toepassing 1%-regeling). Bibliotheek en Samenleving, okt. ’84.

88. Humor in de jaren ’70: Holstein en Huismans: de droom dat de wereld wat minder chaotisch zou zijn. Metropolis M, nov.-dec. 1984.

89. Spannende confrontatie van drie generaties (Daniëls, Lucassen, Lucebert). Kunstbeeld, dec.’84/jan.’85. (1/2 p.)

90. Obsessies van een fotograaf (Herman v.d. Boom). Kunstbeeld, dec. ’84/jan.’85.

91. Duizenden diamanten. Diogenes, letterkundig tijdschr. 1e jrg nr. 10, dec. ’84. (Verhaal over Birma). (5 1/2 p.)

92. Er staat niet wat er ontstaat; tekens in het werk van Mark Insingel. Kreatief, literair- en kunstkritisch tijdschr. 18e jrg. nr. 5. Dec. ’84. (10 p.)

93. De verbeelding, lezing voor het Kunsthistorisch Centrum, 18 nov. 1984 te Tilburg, voor publicatie gereed gemaakt.

94. Transparante zuiverheid bij Arnoldi. Kunstbeeld, febr.’85(1p)

95. De kunst van de koningin, harmonie van heden en verleden. Kunstbeeld, febr. ’85. (3 p.)

96. De kleurtuinen van Cecile van der Heiden. Kunstbeeld, febr. ’85. (1/2 p.)

97. Suze Robertson, de strijd om je gevoel uit te drukken. Ons Erfdeel, jan.-febr. ’85.

98. Een weggedrukte Stijlfiguur: Vilmos Húszar. Kunstbeeld, maart 1985 (2 p.)   (2 p.)

99. Riëtte van Oss. Kunstbeeld, maart ’85. (1/2 p.)

100. “Gemene gidsen en weerspannige dwarsdrijvers”, gepubliceerde tekeningen van Lucebert. De Vlaamse Gids, 69e jrg., jan-febr. 1985. (11 p.)

101. Inzicht directeur maakt museum interessant. Volkskrant, 19 jan. 1985.

102. Kees van Bohemen: mijn schriftuur is het herhaalde ritme van de kleur. Kunstbeeld, april 1985. (3 p.)

103. K. Schippers: schrijven zonder geheugen. Ons Erfdeel, maart-april 1985. (6 p.)

104. De Oostenrijkse avant-garde: een climax van controversen. Kunstbeeld, juli-aug. 1985. (4p.)

105. (Erik Kreytz) Een familie in de fotografie te Delft (1863-1899). Photohistorisch tijdschrift, 8e jrg. nr. 2, 1985.

106. Nouvelles Images 25 jaar. Portret van een bevlogen man in een vitale galerie. Kunstbeeld, sept. 1985. (2 p.)

107. De vrede der veelvraten. Uit de school geklapt bij een wandschildering van Lucebert in ‘Oost’, Groningen. Lucebert in School. Scholengemeenschap Oost. 16 sept. 1985.

108. De constructieve ritmiek van De Lussigny en Pahle. Kunstbeeld jrg.10 nr.1, okt. ’85. (2 p.)

109.Nova Spectra na 25 jaar: ‘Wie nu geen Appel koopt, doet zijn kinderen tekort’. Kunstbeeld, nov. 1985. (2 p.)

110.De vriendschap tussen Arthur Lehning en Mondriaan. Ons Erfdeel, jrg. 29 nr. 1. Jan-feb. 1986. (boekbespreking)

111. De andere kunst van Fautrier (1898-1964). Kunstbeeld, febr. 1986. (3 p.)

112. Jaap Nanninga, schilder van de verwondering. Uitgave in eigen beheer (wetensch. ed., 104 p. oplage l10 ex., populaire led. 93 p. oplage 15 ex.)

113. Alberto Giacometti, vertaling biografie door Erik Kreytz. Haags Gem.mus. 1986.

(cat.)

114. De ogen en handen van Giacometti, indringende presentatie in Haags         Gemeentemuseum. Kunstbeeld, mrt. ’86. (4 p.)

115. Theo van Doesburg / I.K. Bonset. In: ’t Is vol van schatten hier… Deel 1, Nederlandse literatuur van 1750 tot 1940 tentoongesteld in het Letterkundig Museum. Amsterdam, De Bezige Bij, 1986. (2 p.)

116. Roem naast respect voor Oud (Hans Oud over architect Oud). Ons Erfdeel, 20e jrg.nr. 2, maart-april 1986. (1 p)

117. De brieven van Ting gaan altijd over de liefde. Kunstbeeld, mei 1986. (2 p.)

118. Fagniez; Dietrich-Mohr. Kunstbeeld, mei 1986. (1/2 p.)

119. De visuele kunst van Jan Elburg; experimentele prenten, collages en gouaches. Kunstbeeld, jg. 10 nr. 7, mei 1986. (3 p.)

120. Jan G. Elburg: Vroeger komt later. Informatieblad Librije Hedendaagse Kunst, Zwolle, vijfde jrg. mei 1986 (4 p., interview)

121. Tekst en Beeld; Cobra en Vijftig; een bibliografie. Met bijdragen van Piet Thomas en Lucebert. Tielt, Lannoo. 1986. (128 p.) KB 29

122. Spanningen en verzet in de Poolse kunst. Klunstbeeld, juli/aug. 1986. (3 p.)

123. Verrassend museum voor moderne kunst bij Lille. Kunstbeeld, juli/aug. 86. (2 p.)

124. Een beeld als een daverende discussie: het oeuvre van Wessel Couzijn. Kunstbeeld, okt. 1986. (4 p.)

125. Het landschap anders. Inl. tot een expositie bij: Kunstforum, Schelderode. Kunstecho’s, nr. 4/5, 1986.

126. Exercities in een tuin. Inl. tot een expositie van Jef Diederen: ‘Le jardin de Monsieur Jubain’. Den Haag, Nouvelles Images, 9 nov.-10 dec. 1986. KB 28

127. ‘s-Gravenhage – Het Parijs van het noorden; abstractie en belle peinture in de hofstad, geïnspireerd door de Franse kunst, 1945-1960. Ons Erfdeel, jrg. 29 nr. 5, nov.-dec. 1986 (9 p.)

128. Schilderen als proces; de meedogenloze wereld van Toon Verhoef, Kunstbeeld, dec. ’86-jan. ’87. (3 p.)

129. De ‘ritselende revolutie’ van Lucebert. Kunstbeeld, febr. 1987. (5 p.)

130. Nanninga, schilder painter peintre; monografieën van Nederlandse kunstenaars. Amsterdam, Openbaar Kunstbezit, 1987. (96 p.) KB 27

131. Jaap Nanninga, schilder van de verwondering; gouaches en schilderijen 1946-1962. Haags Gemeentemuseum, maart 1987. Vouwblad (4 p.)

132. Diederen bij anderen; penseel + pen. Kunstbeeld, april 1987 (1 p.)

133. Jef Diederen; beeld na tekst. Informatieblad Librije Hedendaagse Kunst Zwolle, april 1987. (4 p.)

134. De waarheid van Armando; kunst als verzoening met de werkelijkheid. Ons Erfdeel 30e jrg.nr 3, mei-juni 1987. (6 p.)

135. Karel Appel, de kleurige dichter,. id. (1 p.)

136.La révolte de Lucebert. Septentrion, 16e année nr. 2. 1987. (1 p.)

137. Grafische vormgeving tussen ambacht, kunst en techniek. Kunstbeeld, juli-aug.1987.(2 p

138. Nieuwe kunst uit Italië: citaten auit klassieke culturen verlichten het fin-de-siècle. Kunstbeeld, juli-aug. 1987. (2 p.)

139. Lucebert in Den Haag. Tekeningen, schilderijen en gouaches bij Nouvelles Images. Gedichten op muziek in de nieuwe concertzaal. Beelding, maandblad voor beeldende kunst, vormgeving en architectuur, 1e jr nr. 1, sept. 1987.

140. Het mysterie in Den Haag; geheimen van de abstracte kunst eigenzinnig onthuld. Beelding, 1e jrg. nr. 2, okt. ’87. (2 p.)

141. Beelden en schilderijen van Maraniello. Beelding, okt. ’87. (2 kolom)

142. Cobra kwam ook uit Den Haag; Lotti vecht verbeten voor haar weerbarstige beelden. Beelding, 1e jr. nr. 3, nov. ’87. (2 p.)

143. Tekeningen van Ed Valk tussen expressie en abstractie. Beelding nov. ’87. (2 kol)

144. De laatste der Cobraïsten in De Beyerd: stekelige sculpturen van Lotti. Kunstbeeld, nov. ’87. (3 p.)

145. Nour-Eddine Jarram: spirituele abstractie. Kunstbeeld, nov. ’87. (1/2 p.)

146. Sublieme vervreemding in Salvo’s museum. Kunstbeeld, febr. ’88. (4 p.)

147. Kirkeby’s onderzoek naar het mysterie in de natuur. Beelding, jrg. 2/2, feb.-mrt. ’88.

148. Het nieuwe land van Harrie Gerritz. In Harrie Gerritz: schilderijen 1983-1988; tekst -. Amsterdam, 1988. (48 p.) KB 25

149. Armando et son objectivation de la terrible réalité. Septentrion, 1988 nr. 1 (5 p.)

150. Jef Diederens experimenten met de essentiële uitdrukking in kleur. Ons Erfdeel, 31e jrg. nr. 2, mrt.-april 1988. (7 p.)

151. Akkermans elementaire schilderkunst. Ons Erfdeel, 31e jrg nr 2, mrt-april ’88. (1 p.)

152. Het aftastende kijken bij Johan de Haas en Jaap Wieseman. Kunstbeeld, mei 1988.(1/2 p)

153. Ramons gedichten: geladen wapens. Ons Erfdeel, mei-juni ’88. (1 p.)

154. Marius van Beek; tussen ‘De Muzen’en ‘Eruptie’ ligt een merkwaardige tegenstelling. In: Marius van Beek. Van Muzen tot Eruptie, beelden (1978-1988). Librije Hedendaagse Kunst Zwolle, 21 mei t/m 19 juni 1988. Informatieblad, zesde jrg. mei-juni. (2 p.) KB 26

155. Marius van Beek, van figuratie tot autonome expressie. Kunstbeeld, juni 88. (2 p.

156. Vernieuwing en traditie in Den Haag, vijftien kunstzalen in actie.Kunstbeeld, juni ’88 4p

157. Veel variatie en kwaliteit in Haagse Galeriemaand. Beelding, juni ’88 (2 1/2 p.)

158. Het nieuwe land van Harrie Gerritz. Beelding, 2e jrg nr. 7, okt. ’88 (1 p., zie nr. 147)

159. Cobra – Internationaal. (W. Stokvis. Cobra, de internationale van Experimentele kunstenaars). Ons Erfdeel, 31e jrg. nr. 5, nov./dec. ’88.

160. De anamorfosen van het dubbeltalent. In: Poëzie en Beeld, II: Het verbeelde woord, Europees Poëziefestival 10, Leuven, Europese Reeks Leuvense Cahiers. 1988. p. 53-63.

– zie biografie in: Programmaboek.

161. Vier vroege expressionisten ten voorbeeld aan de kunst, in Boymans-van Beuningen. Kunstbeeld, dec. ’88-jan. ’89. (3 p.)

162. Symboliek van de expressie bij Munch, Ensor, Hodler en Kruijder; vier vroeg-expressionisten in Mus. Boymans-Van Beuningen. Beelding, dec. ’88-jan. ’89. (2 p.)

163. De schilderkunst van Bram en Geer van Velde. Ons Erfdeel, 32ejrg. nr. 1, jan.-feb.’89 (6 p)

164. Mondriaan in leven, leer en lijn. Ons Erfdeel, 32e jrg. nr. 1. (1 p.)

165. Thousend cubic centimeters; geometric miniatures in dimensions. Leidschendam, galerie De Sluis. Tent. cat. tgv. de tentoonstelling van 29/11 tot 19/12/’87. ISBN 90-9002385-2. Mrt. ’89. (3p)

166. René Beaumont: oorzaken en onvoorziene gevolgen. Kunstbeeld, mrt. ’89 (1/2 p.)

167. Haagse schilders uit de lschalduw lvan Cobra; groeiende belangstelling voor het werk van Piet Ouborg, Jaap Nanninga, Willem Hussem en Co Westerik. Beelding, 3e ljrg. nr. 1, april ’89 (2 blz., zie nr. 126)

168. La Haye, “Paris du Nord”. Abstraction et belle peinture inspirée lpar l’art français, 1945-1960. Septentrion, 18e année num. 2, 1989. (7 p.)

169. Surrealisme in Nederland, wonderbaarlijke dromen en irrationele daden. Kunstbeeld 13e jrg. nr. 5, mei 1989. (6 p.)

170. Corneille’s gevoeligheden. Ons Erfdeel, 32e jrg. nr. 3, mei-juni ’89. (1 p.)

171. Bram van Velde, de onbenoembare fascinatie. Kunstbeeld, juni ’89. (2 1/2 p.)

172. ‘Schilders van de belemmering’, de verschillende werelden van Bram en Geer van Velde. Beelding, 3e jrg. nr. 5, juni 1989. (2 p.)

173. Surrealisme in Nederland. Tentoonstelling ‘De Automatische Verbeelding’, een boeiende smeltkroes van veertig kunstenaars. Beelding, juli-aug. 1989. (2 p.)

174. De niet expressieve schilderkunst van Bram van Velde. Metropplis M, jrg. 10 nr. 4, sept.-okt. 1989. (6 p., )

175. De verbeelding van surrealisten. Ons Erfdeel, sept.-okt. ’89. (1 p.)

176. Lucebert: ‘Alles  mag in een schilderij, dun of dik, warrig of strak, mits het maar verrast’. Beelding, 3e jrg. nr. 8, okt. 1989. (2 1/2 p.)

177. Friese expressionisten onderstrepen Fries museum. Beelding, okt. ’89. (3/4 p.)

178. Het onvoorspelbare moment inde portretten van Frank Auerbach. Kunstbeeld, nov. 89. (2p)

179. Ron Rooymans en het conflict tussen vorm en betekenis. Id. (1 p.)

180. Het meesterschap van Jef Diederen; recente schilderijen en gouaches bij galerie Maghi Bettini in Amsterdam. Beelding, nov. 1989 (2 1/2 p.)

181. De verschrikkelijke schoonheid van Armando. Kunstbeeld, dec. ’89-jan. ’90. (3p.)

182. Realisme als symbool van sterfelijk leven; de stille kracht van Jan Mankes. Kunstbeeld, feb. 1990. (2 p.)

183. Sam Francis schept orde in licht en kleur. Kunstbeeld, april ’90. (2 p.)

184. Vlaams expressionisme imponeert door sober realisme. Beelding, april ’90 (2 p.)

185. Ori Ben Zeëv. Galerie Van Rijsbergen, Rotterdam. (vouwblad).

186. Spannende contrasten bij Ori Ben-Zeëv. Kunstbeeld, mei 1990. (1 p.)

187. De illusie van figuren in kleuren bij Ori Ben-Zeëv. Beelding mei ’90. (1/2 p.)

188. Georg Grosz in Amerika, een sceptische romanticus. Kunstbeeld, mei ’90. (1 p

189. Lucassen: ‘De menselijke cultuur is gedoemd heel snel te verdwijnen’. Beelding, mei 1990. (3 1/2 p.)

190. Een bijzondere galerie in Dordrecht: Cor de Nobel zag ’t heilige vuur in de structuur van de materie. Beelding, juli-aug. 1990. (2 p.)

??191. “‘ t Gaat altijd zo in ’t schildersleven, dat het succes almee ’t ergste is”.

192. Uitdaging naast verbeelding *Alexander Haje – Berenice Witsen Elias). Kunstbeeld, juli-aug. 1990. (3/4 p.)

193. Nouvelles Images 30 jaar zoekt naar vernieuwing. Beelding, sept. ’90. (1 p.)

194. Agnes Maes”: verlangen naar het absolute. Ons Erfdeel, nr. 4/’90, sept. (1 p.)

195. Onvervuld verlangen; krachtige visuele beelden van Yvan Theys. Beelding, nov.’90. (2p

196. De fascinatie van het onvervulde bij Yvan Theys. Kunstbeeld, nov. (1/2 p.)

197. Ramon, van geometrisch teken tot harmonisch signaal in de ruimte.Kunstbeeld, nov.90. (2 p)

198. De verstrekkende mogelijkheden van Ramons concrete beeldhouwkunst. Beelding nov. ’90 (1 p.)

199. De beeldende kunst van Lucassen; zoeken naar betekenissen in de dingen. Ons Erfdeel, 33e jrg. nr. 5, nov.-dec. 1990 (6 p.)

200. In het spanningsveld van de kunst. In: Kunstecho’s, internationaal jaarboek van beeldende kunst. Schelderode, Kunstforum, 1990. (10 p.)

201. Andor Weininger, de blaaskapelleider van het Bauhaus. Beelding, feb. ’91 (1 p.)

202. Walasse Ting: “Schilderen vervult het verlangen naar liefde en romantiek”. Beelding lfeb. ’91. (1 1/2 p.)

203. De ene en de andere Karel Appel. Ons Erfdeel, 2-’91. (1 p.)

204. Beelden en tekens van het paranormale. (Rudy Klomp). Kunstbeeld, april ’91 (1/2 p.)

205. Peter Wehrens: relaties in de beeldvorming. Kunstbeeld, id. (1/2 p.)

206. De dialogen van Peter Wehrens. Inl. tot Peter Wehrens: Een evenwicht van tegenspraken. Singer Museum Laren, 5 april t/m 5 mei 1991. Amsterdam, Kunst en Bedrijf. 20 p.

207. Het stimulerende misverstaan. In: De Woorden en de Beelden, tekst en beeld in de kunst van de twintigste eeuw / The words and the Images. Centraal Museum Utrecht, 1991. P. 97-105.

208. Gerrit Benner, werken uit de periode 1944-1948, samengesteld uit de collectie Rie Gubitz-Vellinga. (Gersloot) De Drijvende Dobber, 6/91. 64 p. KB 22

209. Dora Tuynman 1926-1979. (Gersloot) De Drijvende Dobber (8/91). 64 p. KB 23

210. Geer van Velde: de mens is verticaal en de maat der dingen. NRC Handelsblad, 10 aug. ’91.

211. Het dynamische van Diederen. In: Jef Diederen, tekstbijdragen Bert Schierbeek,  (KB 24 Lucebert, -. Samenstelling Adri Colpaart. Hapert, De Kempen Pers, 10 nov. 1991, 160 p.(10 p

212. Wim Izaks: schilderen om de waarheid te achterhalen. Kunstbeeld, feb. ’92. (1/2

213. Zo veelzijdig als Van Leusden. Ons Erfdeel, jrg. 35 nr. 1, 1992.                      p.)

214. Lucebert: en regardant un poète. Septentrion, jr. 21 nr. 2. 1992. (1 1/2 p.)

215. Bert Schierbeek en de beeldende kunst: schrijven in zangen, tekens en beelden. Ons Erfdeel, jrg. 35 nr. 3, 1992. (6 p.)

216. De vriendschap van Sam en Bram. Bzzletin jrg. 21 nr. 193. Feb. ’92 (Samuel Beckettnummer). (8 p.)

217. Bram van Velde: Paroles (portfolio). Maatstaf 1992/5, juni ’92. (6 p./8 ill.)

218. Lucebert schilder-dichter. Ons Erfdeel, 35e jrg. nr. 4. 1982. (1 p.)

219. Jan G. Elburg 1919-1992. De Gids, jrg. 155 nr. 12, dec. 1992. (2 p.)

220. De wellustige demonstraties(s) van Attersee. Kunstbeeld, mrt. ’93. (3 p.)

221. Bram van Velde. De onmogelijkheid van de kunst. Heerlen, ABP 1993. (p. 45-

222. Corneille par lui-même. Septentrion, juin 1993. (6 p.)                           92) KB21

223. Jan Dibbets, in the tradition of the Dutch light. The Low Countries nr 1, 1993-’94, Chronicle p. 311-312.

224. Jongkind als wegbereider van impressionisten. Ons Erfdeel, 1993 nr. 5 (1 p.)

225. Heel verwonderd over de realiteit. Pulchri, 21e jrg. nr. 5, p. 16-17. (over Ed Valk, Toine Moerbeek, Bert Osinga en Paul Gorter)

226. De naakte waarheid; in De Wieger in Deurne. Kunstbeeld, jrg. 18 nr. 3, mrt. 1994. (3 p.)

227. De eer en terugval van Le Fauconnier. Ons Erfdeel, jrg. 37 nr. 3, mei-juni 1994.

228. De mythen van Asger Jorn. Kunstbeeld, jrg. 18 nr. 10, okt. ’94. ( 4.p.)         (2 p.)

229. Bart van der Leck, architectural painter and fine artist. The Low Countries 1994-1995, p. 312-313.

230. De stille kunst van Jan Schoonhoven: orde en regelmaat om de chaos te onderdrukken. Ons Erfdeel, jrg. 37 nr. 5, nov.-dec. ’94, p. 759-761.

231. Bram van Velde, een hommage. S.M. De Lakenhal, Leiden / Gemeente Zoeterwoude /Stedelijk Museum Schiedam/Museum De Wieger, Deurne. 1994. 136 p.

232. De vele facetten van Lucebert. Kunstbeeld, 2/1995. (2 p.)                          KB 20

233. Die Zusammenarbeit in der Cobragruppe / De coöperatie in Cobra. In: COBRA 1948-51, eine Bewegung in Europa / een beweging in Europa. Kunstverein Bentheim 1995, p. 95-99.

234. De bevrijdende wereld van Miró. Kunstbeeld, april 1995. (1/2 p.)

235. Het verwonderlijke van Jaap Nanninga. Tentoonstellingsbrochure gemeente Kampen, 20 mei t/m 24 juni 1995. (2 p. + openingstoespraak)

236. De anamorfosen van het dubbeltalent. Letters, 11e jrg. nr. 2, april-juni 1994. (bewerkte herdruk, zie nr.  159)

237. Bram van Velde, een geïsoleerd schilder? Ons Erfdeel, 38e jrg. nr. 4, sept.-okt. 1995.(8 p.

238. Redécouvrir Bram van Velde. Septentrion, 24e année nr. 4, 1995. (2 p.), résumé van nr. 236)

239. De weerspannige Constant. Kunstbeeld, dec. 1995. (3 p.)

240. Wybe Tuynman collection. Amsterdam, Drukkerij Velder van den Hazelaar. Zuid-Nederlandse Uitgevers-Maatschappij. 1990. 292 p. (Collectie-cat.)

241. De vertekeningen van Alechinsky. Kunstbeeld, maart 1996. (4 p.)

242. Constant, un peintre indiscipliné. Septentrion, 25e année nr. 2, juin 1996.(1 1/2 p.)

243. Lucebert: as a poet a visionary, as la painter an eye-witness. The Low Countries 1997-’97. (10 p.)

244. Carl-Henning Pedersen, een gedreven idealist en mythescheppend schilder. Kunstbeeld, 11 (nov.) 1996. (4 p.)

245. Sam over Bram, vert. van een brief van Beckett aan Duthuit, 9.3.’49. Het Beckett Blad, nummer 11, najaar 1996, p.19-23.

246. Corneille’s weergaloze werkelijkheid. Amstelveen, Cobra-museum voor moderne kunst. 1997. Tekst, biografie, bibliografie en tentoonstellingsoverzicht.(ingen. en gebonden ed.)136p KB 18. zie nr 323

247. Gedurfd modern in Rotterdam, hommage aan de Sonnenberglijn. (Over galerie Delta). Kunstbeeld, apri. (4) 1997, p. 34

248. Beckett en… Jacoba van Velde. Het Beckett blad, nr. 12, voorjaar 1997, p. 5-6.

249. Cobra Vrij Beelden en Creatie. Ogen Open, keerpunten en raaklijnen in de kunst na 1945. Cobra museumvoor moderne kunst. Amstelveen (4 p.)

250. Eugène Brands werk op papier. Amsterdam. St. Eugène Brands. 1997. [Tekst, biografie, bibliografie en tentoonstellingen. (gebonden) 197 p. [tentoonstellingsov. tevens in Eugène Brands, collages en assemblages] KB 19

251. Beelden van Auke de Vries: stillevens in de ruimte. Kunstbeeld 2/98 (2 p.)

252. Denkbeelden. In: Renaat Ramon. Ongehoorde gedichten. Gent, Poëziecentrum. 1997. 120 blz. (Denk-Formen/Formes of thought/Idées-formes/Immagini-pensieri).

253. Gilles Deleuze over Samuel Beckett. Het Beckett Blad, nr. 14, voorjaar ’98. (2 p.)

254. Loubennikov, verfijnd spel met het realisme. Kunstbeeld, 5/98. (2 p.)

255. Beelden in licht en schaduw, Den Haag sculptuur 1998. Kunstbeeld, juni 1998 (Beelden in de zomer-bijlage). 1 p.

256. Geer van Velde, schilder lvan het licht. Kunstbeeld, 11/1998. (2 p.)

257. Beckett en… Geer van Velde. Het Beckett Blad nr. 15, najaar ’98. (2 p.)

258. Geer van Velde en het licht. Zwolle, Waanders. 1998. (résumé français; english summary). 132 p. ISBN 90.400.9263 X KB 17

259. Corneille, brochure bij recentenschaal Nourypharma, 1998. Oss,Organon.1000 ex

260. Jan Roëde, schilder, een kunstenaar keer terug tot zijn middelpunt. Venlo, Van Spijk. 1999. 64 p., wv. 16 p. tekst. ISBN 90-6216-288-6. (opl. 1000) KB 12

261. Tinus van Doorn (1905-1940), kunstenaar van het verloren paradijs. Studio 2000 Magazine. jrg. 8 nr 1 (maart 1999). (3 p.)

262. Karel Appel Daydream Stories, cat. inl. Living Stone Gallery. Den Haag/Amsterdam. (2 p. Ned. en 2p. Eng. vert.) KB 14

263. Appel, één en al vitaliteit. Kunstbeeld, mei 1999. (1 p.)

264. Beelden van formaat, twee maal De Twee Pauwen in Den Haag. Een woud van beelden. De gezichten van Smelik & Stokking. Kunstbeeld, juni 1999 bijlage. (3 p.)

265. Tastende tekeningen. In: Ed Valk, de beschrijvende lijn; tekeningen en aquarellen. Den Haag, DeBuut. (3 p.) KB 13

266. Verhoogde concentratie bij Gerard Verdijk. Kunstbeeld 1999/9, sept. (1/2 p.)

267. Van ’t Ene tot ’t Andere. (Catalogusinl., citaten, biografie, tentoonstelling en literatuur bij) keuze van Gerard Verdijk uit zijn tekeningen, schilderijen en objecten na 1990. Dordrechts Museum, 28/8 t/m 17-10 1999. (40 p.) KB 15

268. ‘I turn violence into art’, the work of Armando. The Low Countries, 7e jr 1999, p. 83-90.

269. Het gereedschap speelt met vuur. In: Jan G. Elburg ‘Echt raak is dodelijk, ook voor de kunst.’  Samengesteld door Wil Heins. Met (andere) bijdragen van Leo Duppen, Betty van Garrel, Kees Hin. Waanders l1999. (p. 13-35)

270. Veelzijdig en origineel; omvangrijk beeldend werk van Jan Elburg. Kunstbeeld 10/’99.2p

271. Apollinaire, grondleggervan het modernisme. Kunstbeeld 10/’99. (2 p.)

272. Pizzi Cannella en Rafa Forteza bij De Rijk en Artline. Kunstbeeld, nov. ’99. (1 p.)

273. Haagse meesters van na 1945. Inleiding tot Haagse kunst 1850-1900. St. Haagse beeldende kunst en kunstnijverheid, 1999. (veilingcat.) (6 p.) KB 16

274. Het raadselachtige kijken in Biewenga’s wereld. Kunstbeeld, 2/2000. (1 p.)

275. Eugène Brands: de subtiliteit van eenheid in volledigheid. Galerie De Rijk, Den Haag, maart-april 2000. (cat. tekst, biografie, tentoonst.)

276. De inwisselbaarheid van vorm en materiaal: Hans Arp en Sophie Taeuber-Arp. Kunstbeeld 5/2000. (2 p.)

277. De zee en het strand, schilder Jef Diederen en schrijver Bert Schierbeek. Chronologie van evenementen en publicaties over en van Jef Diederen en Bert Schierbeek in relatie tot elkaar. Bert Schierbeek: ‘de ruimte veroveren door zelf ruimte te worden’. Diederen: ‘hoe het zal zijn is niet lte zeggen..: het dier schildert jou’. In: Ezel mijn bewoner, Bert Schierbeek tekst, Jef Diederen gouaches en tekeningen. Samenstelling Adri Colpaart. Kempen publishers. 176 p.

278. Galerie & skulpturenpark Groeneveld. Kunstbeeld, zomer, juni 2000. (1 p.)

279. Figuur- en sokkelbeelden, Wim Steins ten voeten uit bij Galerie Delfi Form. Kunstbeeld-beelden in de zomer, juni 2000. (1 p.)

280. De kunst op verkenning naar de kosmos; Venetië viert het millennium. Kunstbeeld 7/8, juli-aug. 2000 (4 p.)

281. Gevoel voor traditie; Zutphens museum. Kunstbeeld 7/8, juli-aug. (2 p.)

282. Riera i Aragó. Galerie De Rijk, Den Haag, sept. Cat.inl. (met Eng. vert.) + tent.

283. Elo Armen, inl. cat. museum ’t Coopmanshûs. Franeker 9.9-14.10.’00. (1 p.) KB

284. Het intieme dagboek van Rob Polak, ruimte en ritme vastgelegd. Kunstbeeld,  11 nov. (1 p.)

285. Lita Cabellut. Galerie De Rijk, Den Haag. (cat. met Eng. vert.)

286. Parallellen tussen gouache en beeld; vorm, kleur en raffiniement bij Zadkine als schilder. Kunstbeeld 2/2000 (1 p. tekst)

287. Martin Tissing in Groningen, de archeologie van de verfhuid. Kunstbeeld, 3/2001. (2 p.)

288. Impressie naast constructie bij graficus Dick Cassée. Kunstbeeld, 3/2001. (1 p.)

289. Antoni Tàpies. Galerie De Rijk, Den Haag, april (cat. met Eng. vert.)

290. Guillaume Le Roy, graficus. Zwolle, Waanders. 2001. (64 p., auteur-samensteller)KB 9

291. Guillaume Le Roy. Kunstbeeld 6/2001. (1 p.)

292. Het binnen en buiten van Jan Mankes. Kunstbeeld, 6/2000. (2 p.)

293. Marius Bauer, een eigenzinnige oriëntalist. Kunstbeeld, 7/8 2001. (2 p.)

294. Paul Signac, eigenzinnig pointillist. Kunstbeeld, 7/8 2001. (2 p.)

295. Richard Long in Kurhaus Kleef, een repetitie in land-art. Kunstbeeld, 7/8 2001. (1 p.)

296. Chillida. Kunstbeeld, 7/8 2001, reviews. (1 p.)

297. Baanbrekende Cobra-studie sterk uitgebreid. Kunstbeeld, 9/2001. (2 p.)

298. Retrospectief jan Wiegers.  Kunstbeeld, 10/ 2001 (1 p)

299. Giacometti’s indringende portretten. Idem

300. Campendonck. Idem. (1/2 p)

301. Rinke Nijburg: zielsverwanten. Kunstbeeld-kunstwereld, 10/2001. (1/2 p)

302. Een levende traditie: Spaanse moderne meesters in Den Haag. Kunstbeeld 11/2001. (3 p)

303. De Tulp in Stijl; geïll. overzicht moderne kunst. Organon-kalender 2002. (14 p)

304. Yvan Theys, confrontaties 1961-2001. Kunstbeeld, kunstwereld, 12/1 2001/02

305. Wim Biewenga, figuraties van abstracties. (3 p.) In: Wim Biewenga.        (2/3 p.)

Niets bij voorbaat. Venlo, Van Spijk. 2002. (Kwadraat Art, nr. 12). (72 p.) KB 7

306. De ‘vlek als levenswerk’, Lucebert alom geëerd. Kunstbeeld, feb. ’02. (2 p.)

307. Maarten Beks (1929-2001). Kunstbeeld/wereld, feb. ’02. (1/2 p.)

308. Corneille’s Hongaarse avantuur. Id. (2/3 p.)

309.  Eugène Brands ‘Panta Rhei’. Den Haag, galerie De Rijk. (cat.)

310. Eugène Brands (1913-2002). Kunstbeeld/wereld, mrt. 2002 (2/3 p.)

311. Terug in het Chabot Museum. Moderne meesters van toen. Kunstbeeld 3/2002. (2 p.)

312. Vlaamse ballingen in Wales. Kunstbeeld 4/2002 (2 p.)

313. Onheilspellend en ontwapenend. (Joost van den Toorn). Kunstbeeld 5/2002. (2 p.)

314. Monet en modernisme, van impressionisme tot digitale kiunst. Kunstbeeld 6/02. (6 p.)

315. Ruimte en experiment (A.M. Hammacher 1897-2002). Kunstbeeld/wereld 6/02 (2/3 p.)

316. Galerie De Pol, Pannerden. Kunstbeeld/Beelden in de zomer, juni 2002 (1 p.)

317 Beeldentuin en atelier Maïté Duval. Kunstbeeld/Beelden in de zomer, juni 2002 (1

318 Collectie Hogervorst bij Hannema De Stuers. Kunst-wereld 2002/9 (3/4 p.)       p.)

319 Spoontaniteit in lijn en kleur (Ph. Bauknecht, Chabot Museum).Kunstbeeld 2002/10.(2 p)

320. Spaanse invloed op Franse schilders (Manet, Velazquez, Md’O). Kunstbeeld 2002/10(2 p

321. L’étude novatrice de Willemijn Stokvis sur le mouvement Cobra, traduite en francais. Septentrion, 31e ann. No. 3, sept. 2002, p. 65-66

322. Constable gezien door Lucien Freud, pleidooi voor onafhankelijkheid. Kunstbeeld 2002/11 (2 p)

323. Corneille’s weergaloze werkelijkheid; aangepaste heruitgave 2002. Uitg. Uniepers, Abcoude 126 p. KB 8

324. Na de extase de woede. Bij de verzamelde gedichten van Lucebert. Poëziekrant jrg. 27/1 jan.-feb. 2003 (p. 42-47)

325. De Nieuwe Haagse School. Kunstbeeld 2003/5 (1 p)

326. Huntenkunst ontvangt Hongarije, id. –wereld (1/2 p.)

327. Rob Polak, tekeningen en schilderijen, samenstelling – en Rob Polak. St. Uitg. Noord-Holland. Wormer 2003. 128 p. KB 6

328. Fred Pollack, uitnodigingstekst Galerie Espace 6 sept – 18 okt.

329. Johan de Haas schilder, samenst. en redactie. Galerie Van Kranendonk, Den Haag.104 p.

330. Fred Pollack (Galerie Espace). Kunstbeeld, sept. 2003 (1/2 p.) KB 5

331. Joost van den Toorn. Kunstbeeld-wereld sept. 2003 (2/3 p.)

332. Johan de Haas, ex;ositie en monografie. Kunst-wereld, okt. 2003 (2/3 p)

333. Piet Wiegman, uit de schaduw van Matthieu. Kunstwereld, okt. 2003 (3 p)

334. Kleur en licht als bron van abstractie. Kunstbeeld nov. 2003 (2 p)

335. Gerard Verdijk ‘Vergeten dat je ’t vergat’, Kunstbeeld maart 2004 (2 p)

336. Antonio Saura. Een schreeuw tegen het lijden. Kunstbeeld maart 2004 (2 p)

337. Tekeningen om te bewandelen. Hans Scholze. Kunstbeeld/wereld april 2004 (1 p)

338. De experimenten van Constant. Kunstbeeld april 2004 (4 p)

339. Collection d’Art maakt plaats voor Borzo. Kunst-wereld oktober 2004 (2/3 p)

340. Turner, Whistler en Monet in het licht. Kunstbeeld nr. 11 nov. 2004 (3 p)

341 Friese zichtlijnen. Museum Belvédère. Kunstbeeld nr. 12-1 dec. 2004/jan. 05 (3 p)

342. Een individuele aanpak. Wim Izaksprijs 2004. Kunstbeeld nr. 12-1 dec./jan. 05 (2

343. herman de vries (galerie InVorm). Kunstbeeld, de opening feb. ’05 (1/2 pg.)      p)

344. Theo Ettema (galerie Lenten). Kunstbeeld, de opening maart 05 (1/2 pg,)

345. Rob Polak (Pulchri Studio). Kunstbeeld, de opening maart 05 (1/2 pg)

346. De keus van Carel Blotkamp, ook expressieve kunst is een wilsdaad. (SMA). Kunstbeeld,  mrt (3 pgs.)

347. Gerard Verdijk (1934-2005), consequent zoeker naar tekens. Kunstbeeld/wereld mrt 05

348. Gerard Verdijk tussen Oost en West. Ons Erfdeel, jrg. 48 nr. 2, april 2005 (2 pgs)

349. Brabandere + Pollack (gal. Espace). Kunstbeeld, opening 5/05 (1 pg.)         (2/3 p

350. De ontsluiering: tekeningen en schilderijen Nour-Eddine Jarram 2000-2005: de reis naar het licht. Kunstcentrum Hengelo IV-V 2005 KB 3

351.De tuin als voorbeeld. Huub Kortekaas, Winssem. Kunstbeeld/wereld. 6/05 (1/2 p)

352. Constant, uitdagend voorvechter (1920-2005). Kunstbeeld/wereld  9/2005 (2 pgs)

353. Fred Pollack, schilderen als proces. Eindhoven,  galerie Willy Schoots, sept. 2005

354. Tinus van Doorn, 1905-1940, kunstenaar van het verloren paradijs. Museum Belvédère,  Heerenveen. Samenst. Thom Mercuur. (112 blz.) 9/9 2005 (vert. Pierre Zeevaarder) KB 4

355. Onbewerkt onderdeel, voor gerrit jan de rook. In: Was dat ’t ? …dat was ’t!, een bundel  museumimpressies. Den Haag 8.9.05

356. Schildersonheil (Tinus van Doorn). Kunstbeeld 10/2005 (2 pgs)

357. Jan Jordens, lyrische abstractie in het noorden. Kunstbeeld 3/2006 (2 p.)  DenHaag8.9.05

358. Huntenkunst in Doetinchem. Kunstbeeld 5/2006 (1/2 p.)

359. Beklemmende offerbeelden Peter Otto. Kunstbeeld 6/2006 ( 2 p.)

360. Bram van Velde, de kracht van kleur. Bussum, Thoth, (28-X-) 2006.(192 p.) KB2

361. ‘Het ritmus van de kunst’, brieven van Bram van Velde aan zijn mecenas, 1922-1935; bezorgd door Anita Hopmans en Erik Slagter. Bussum, Thoth, (28-X-) 2006. (140 p.) KB 1

362. Luceberts individueel universum ( 2 p.) + Lucebert (boeken) + auteurscurriculum. Kunstbeeld 2/2007.

363. Contour en continuïteit, de voortgaande traditie in onze actuele kunst.Kunstbeeld 3/07 3p

364. Overdaad baat, de grafiek van Erik Andriesse. Kunstbeeld 6-2007 ( p.)

365. Kunstliefde na de bevrijding (recensie). Kunstbeeld 6/2007 (1 p)

366. Corneille, some of these days. Cobra Museum vor moderne kunst, Amstelveen, juni2007 30 p. Ned-Eng. [Summary van nr 323 in vertaling]. KB

367. Jan Elburg. Kunstbeeld 10/2007 (1/2 p)

368. Het vitale van Kirchner. Kunstbeeld 10/2997 (2 p.)

369. Accenten in actie, Geer van Velde. Borzo nieuws, Amsterdam dec. 2007 (3 p)

370. De oplossingen van Zoltin Peeter. Kunstbeeld 12-1 2007-’08. (1/2 p.)

371.Hanns Schimansky: tekenen van verkenning en reflectie. Kunstbeeld 3-2008. (1p.)

372. Groninger constructivisme en expressionisme, Han Steenbruggen. Kunstbeeld 3-08.(1/2p.)

373.Vive la Graphique. Inl. tot Het Geruis / Das Gerausch. Signature edities 1999-2006. Harderwijk. (II) 2008.

374. Fred Pollack. Intermezzi, reistekeningen. Kwak & Van Daalen & Ronday, Zaandam 2008. (Initiatief Henk Leiting. Opl. 500 ex. (3 p.)

375. Een bredere visie van Han Steenbruggen : Job Hansens observatorium in Belvédère. Kunstbeeld 6/2008 Nieuws (1 p.)

376. Verdonks (in)formele ruimtes. Kunstbeeld 7-8/08 Expo (1/2 p.)

377. Jan en Jetty Homan. Kunstbeeld 7-8/08 Expo (1/2 p.)

378. Bitterzoet – Ronald Zuurmond-. Kunstbeeld 9/2008 Expo (1 p.).

379. More pricks no kicks. In: Verder – Beckett en de 21e eeuw. Amsterdam, Universitaire Pers – het Beckett Blad. 2008 (4 p.).

380. Tegenstellingen. In: Thea van Doorn, tekeningen, schilderijen. Rotterdam, Ad Donker – St. Onveranderd bezoek. 2008. (3 p.)

381. Passionele kunst, de Tilburgse School. In: Ons Erfdeel, jrg. 52, febr. 2009, p. 130,-137.

382.Tussen tekening en poëzie, het speelveld van Lucebert. Ons Erfdeel, jrg. 52, nov. 2009, p. 157-158.

383. Vindplaatsen van Wilfried Lansink. In: Wilfried Lansink The oval lake. Hengelo. Akku H. 2010. (oplage 250) [+opening expositie op 7 III ’10].

384. Verwording of verwoording, Zieteratuur en zichtbare stem. Ons Erfdeel jrg. 53 mei 2010, p. 152-154.

385. Bram van Velde – Geer van Velde. Heerenveen-Oranjewoud, Museum Belvédère. 2010 (nov.). 112 p. ISBN 9789071139161 (vormgeving Gert Jan Slagter).

386. ‘Parijs 1982’ In: Jacques Doucet, le Cobra francais. Parijs, Archibooks 2010, p. 47-60 Ned-Fr.-Eng, overgenomen uit nr. 69/VII, 1982.

387. Jacques Doucet, le Cobra francais. De Witte Raaf 152, juli-aug. 2011.

388. Kunst als compost, tekeningen van Alli van Altena. Ons Erfdeel jrg. 54 aug. 2011, 3 p.

389. Henk Lassche; het wisselende licht / The changing light. Stichting Kader, Hengelo 2011. (11 p.) [op initiatief van Henk Lassche].

390. zie 389 – in Turkse vertaling.

391. Klee en Cobra, het begint als kind. De Witte Raaf 156, maart-april 2012.

392. Open de kooien van de kunst, gedichttekeningen van Lucebert. Varik, De Weideblik, 3 V 2012, 136 p. ISBN 978907767337. (vormgeving Huug Schipper, Studio Tint, Den Haag). KB 39

393. “Maken betekent ordenen”, (Gesprek met totaaldichter Renaat Ramon). Poëziekrant, jrg. 36 nr. 3, mei 2012. 8 p.

394. “Ik hoop dat men later zegt: die Feddema schilderde literatuur”. Nynade 19, december 2012, 10 p.

395. Armando’s thematiek. Kunst als verzoening met de werkelijkheid. Nynade 20, april 2013. 6 p.

396. Schilderen als uitdaging. Inleiding tot : Anne Feddema, Túnsicht / Tuinzicht. Gorredijk, galerie Hoogenbosch, maart. 2014

397. Op weg / On the way / Unterwegs. Inl. Sarah Grothus. Schlafwanderer. 2015

398. Orde in ruimte. Drewes de Wit. Groningen, Philip Elchers. 2015 (200 ex., wv 10 luxe met bijlage in origineel 16×14 cm 14XI’15)

399. Naamloos licht, tegenstellingen slaan aan: Marian Brugman-Drewes de Wit / Rob Abeling-Annemieke Kuhlemeier. Landgoed Zonnestraal 4 sept.-3 okt. 2016. Folder: teksten ES, organisatie Henk Leiting. 6 bladen + persbericht

Boekpublicaties 

Concrete poëzie. Zutphen, Thieme, 1971 (Moderne literatuur Nederlands deel 5 onder red. van A. Walrecht).

Corneille. Schelderode, Kunstforum, 1976. (kunstpocket) (64 p.) KB

Kees van Bohemen. Schelderode. Kunstforum, 1977. (kunstpocket)  KB

Visuele poëzie. Een bloemlezing konkrete en visuele gedichten, samengesteld in hun ontwikkeling en ingeleid. Brussel & Den Haag, Manteau (oktober) 1977.  KB

Visuele poëzie. Een bloemlezing konkrete en visuele gedichten, samengesteld in hun ontwikkeling en ingeleid; met literatuur, vragen en opdrachten. Brussel / Amsterdam, Elsevier / Manteau. 1979. (Cursorisch lezen). KB

Die Scheuche. Märchen. Typografisch gestaltet von Kurt Schwitters, Käte Steinitz en Theo van Doesburg. Facs. naar de uitgave van 1925, met een uitleiding van -. Alkmaar, Fizz-Subvers press, juni 1980. Dada-bibliotheek, Opl. 1.000 ex. KB

Hugo Claus. Ontmoetingen met Corneille en Karel Appel. Inleiding en samenstelling Erik Slagter. Antwerpen/Amsterdam, Elsevier-Manteau. (Okt.) 1980. KB

Jacques Doucet. Schelderode, Kunstforum. Oktober 1982. (Kunstpocket nr. 13) KB

Jacques Doucet. (Traduit en français). Schelderode, Kunstforum. Januari 1983. (Monographie) 

Theo van Doesburg / I.K. Bonset. In: ’t Is vol van schatten hier… Deel 1, Nederlandse literatuur van 1750 tot 1940 tentoongesteld in het Letterkundig Museum. Amsterdam, De Bezige Bij, 1986. (2 p.) 

Tekst en Beeld; Cobra en Vijftig; een bibliografie. Met bijdragen van Piet Thomas en Lucebert. Tielt, Lannoo. 1986. (128 p.)  KB

Exercities in een tuin. Inl. tot een expositie van Jef Diederen: ‘Le jardin de Monsieur Jubain’. Den Haag, Nouvelles Images, 9 nov.-10 dec. 1986. KB

Nanninga, schilder painter peintre; monografieën van Nederlandse kunstenaars. Amsterdam, Openbaar Kunstbezit, 1987. (96 p.)  KB 

Het nieuwe land van Harrie Gerritz. In Harrie Gerritz: schilderijen 1983-1988; tekst -. Amsterdam, 1988. (48 p.) KB 25

Marius van Beek; tussen ‘De Muzen en ‘Eruptie’ ligt een merkwaardige tegenstelling. In: Marius van Beek. Van Muzen tot Eruptie, beelden (1978-1988). LibrijeHedendaag-se Kunst Zwolle, 21 mei t/m 19 juni 1988. Informatieblad, 6e jrg. mei-juni-.(2 p) KB

Gerrit Benner, werken uit de periode 1944-1948, samengesteld uit de collectie Rie Gubitz-Vellinga. (Gersloot) De Drijvende Dobber, 6/91. 64 p. KB

Dora Tuynman 1926-1979. (Gersloot) De Drijvende Dobber (8/91). 64 p. KB

Het dynamische van Diederen. In: Jef Diederen, tekstbijdragen Bert Schierbeek, Lucebert.Samenst. Adri Colpaart. Hapert, De Kempen Pers, 10 nov. 1991, 160 p.(10 p)

Bram van Velde. De onmogelijkheid van de kunst. Heerlen, ABP 1993. (p. 45-92)

Bram van Velde, een hommage. S.M. De Lakenhal, Leiden / Gemeente Zoeterwoude  / Stedelijk Museum Schiedam / Museum De Wieger, Deurne. 1994. 136 p.

Die Zusammenarbeit in der Cobragruppe / De coöperatie in Cobra. In: COBRA 1948-51, eine Bewegung in Europa / een beweging in Europa. Kunstverein Bentheim 1995, p. 95-99.

Wybe Tuynman collection. Amsterdam, Drukkerij Velder van den Hazelaar. Zuid-Nederlandse Uitgevers-Maatschappij. 1990. 292 p. (Collectie-cat.)

Corneille’s weergaloze werkelijkheid. Amstelveen, Cobra-museum voor moderne kunst. 1997. Tekst, biografie, bibliografie en tentoonstellingsoverzicht.(ingen. en gebonden ed.) 136 p. KB

Eugène Brands werk op papier. Amsterdam. St. Eugène Brands. 1997. [Tekst, biografie, bibliografie en tentoonstellingen. (gebonden) 197 p. [tentoonstellingsover-zicht tevens in Eugène Brands, collages en assemblages] KB

Geer van Velde en het licht. Zwolle, Waanders. 1998. (résumé français; english summary). 132 p. ISBN 90.400.9263 X  KB 

Jan Roëde, schilder, een kunstenaar keer terug tot zijn middelpunt. Venlo, Van Spijk. 1999. 64 p., wv. 16 p. tekst. ISBN 90-6216-288-6. (opl. 1000) KB 

Karel Appel Daydream Stories, cat. inl. Living Stone Gallery. Den Haag/Amsterdam. (2 p. Ned. en 2p. Eng. vert.) KB

Tastende tekeningen. In: Ed Valk, de beschrijvende lijn; tekeningen en aquarellen. Den Haag, DeBuut. (3 p.) KB

Van ’t Ene tot ’t Andere. (Catalogusinl., citaten, biografie, tentoonstelling en literatuur bij) keuze van Gerard Verdijk uit zijn tekeningen, schilderijen en objecten na 1990.KB

Het gereedschap speelt met vuur. In: Jan G. Elburg ‘Echt raak is dodelijk, ook voor de kunst.’  Samengesteld door Wil Heins. Met (andere) bijdragen van Leo Duppen, Betty van Garrel, Kees Hin. Waanders 1999. (p. 13-35)

Haagse meesters van na 1945. Inleiding tot Haagse kunst 1850-1900. St. Haagse beeldende kunst en kunstnijverheid, 1999. (veilingcat.) (6 p.) KB

Eugène Brands: de subtiliteit van eenheid in volledigheid. Galerie De Rijk, Den Haag, maart-april 2000. (cat. tekst, biografie, tentoonst.)

De zee en het strand, schilder Jef Diederen en schrijver Bert Schierbeek. Chronologie van evenementen en publicaties over en van Jef Diederen en Bert Schierbeek in relatie tot elkaar. Bert Schierbeek: ‘de ruimte veroveren door zelf ruimte te worden’. Diederen: ‘hoe het zal zijn is niet te zeggen..: het dier schildert jou’. In: Ezel mijn bewoner, Bert Schierbeek tekst, Jef Diederen gouaches en tekeningen. Samenstelling Adri Colpaart. Kempen publishers. 176 p. KB

Riera i Aragó. Galerie De Rijk, Den Haag, sept. Cat.inl. (met Eng. vert.) + tent.

Elo Armen, inl. cat. museum ’t Coopmanshûs. Franeker 9.9-14.10.’00. (1 p.) KB

Lita Cabellut. Galerie De Rijk, Den Haag. (cat. met Eng. vert.)

Antoni Tàpies. Galerie De Rijk, Den Haag, april (cat. met Eng. vert.)

Guillaume Le Roy, graficus. Zwolle, Waanders. 2001. (64 p., auteur-samensteller)KB 

Wim Biewenga, figuraties van abstracties. (3 p.) In: Wim Biewenga. Niets bij voorbaat. Venlo, Van Spijk. 2002. (Kwadraat Art, nr. 12). (72 p.) KB

Eugène Brands ‘Panta Rhei’. Den Haag, galerie De Rijk. (cat.)

Corneille’s weergaloze werkelijkheid; aangepaste heruitgave 2002. Uitg. Uniepers, Abcoude 126 p. KB 

Rob Polak, tekeningen en schilderijen, samenstelling – en Rob Polak. St. Uitg. Noord-Holland. Wormer 2003. 128 p. KB

Johan de Haas schilder, samenst. en red. GalerieVan Kranendonk,Den Haag.104 p.KB

De ontsluiering: tekeningen en schilderijen Nour-Eddine Jarram 2000-2005: de reis naar het licht. Kunstcentrum Hengelo IV-V 2005 KB

Fred Pollack, schilderen als proces. Eindhoven,  galerie Willy Schoots, sept. 2005

Tinus van Doorn, 1905-1940, kunstenaar van het verloren paradijs. Museum Belvédère, Heerenveen. Samenst. Thom Mercuur. (112 blz.) 9/9 2005 (vert. Pierre Zeevaarder) KB

Bram van Velde, de kracht van kleur. Bussum, Thoth, (28-X-) 2006. (192 p.) KB

‘Het ritmus van de kunst’, brieven van Bram van Velde aan zijn mecenas, 1922-1935; bezorgd door Anita Hopmans en Erik Slagter. Bussum, Thoth, (28-X) 2006. 140 p. KB

Corneille, some of these days. Cobra Museum voor moderne kunst, Amstelveen, juni 2007 30 p. Ned-Eng. [Summary van nr 323 in vertaling]. KB

Vive la Graphique. Inl. tot Het Geruis / Das Gerausch. Signature edities 1999-2006. Harderwijk. (II) 2008.

Fred Pollack. Intermezzi, reistekeningen. Kwak & Van Daalen & Ronday, Zaandam 2008. (Initiatief Henk Leiting. Opl. 500 ex. (3 p.)

More pricks no kicks. In: Verder – Beckett en de 21e eeuw. Amsterdam, Universitaire Pers – het Beckett Blad. 2008 (4 p.). 

Tegenstellingen. In: Thea van Doorn, tekeningen, schilderijen. Rotterdam, Ad Donker – St. Onveranderd bezoek. 2008. (3 p.)

Vindplaatsen van Wilfried Lansink. In: Wilfried Lansink The oval lake. Hengelo. Akku H. 2010. (oplage 250) [+opening expositie op 7 III ’10]. KB

Bram van Velde – Geer van Velde. Heerenveen-Oranjewoud, Museum Belvédère. 2010 (nov.). 112 p. ISBN 9789071139161 (vormgeving Gert Jan Slagter). KB

‘Parijs 1982’ In: Jacques Doucet, le Cobra francais. Parijs, Archibooks 2010, p. 47-60 Ned-Fr.-Eng, overgenomen uit nr. 69/VII, 1982.

Henk Lassche; het wisselende licht / The changing light. Stichting Kader, Hengelo 2011. (11 p.) [op initiatief van Henk Lassche]. KB

– in Turkse vertaling.

Open de kooien van de kunst, gedichttekeningen van Lucebert. Varik, De Weideblik, 3 V 2012, 136 p. ISBN 978907767337. (vormgeving Huug Schipper, Studio Tint, Den Haag). KB  

Schilderen als uitdaging. Inleiding tot : Anne Feddema, Túnsicht / Tuinzicht. Gorredijk, galerie Hoogenbosch, maart. 2014

Op weg / On the way / Unterwegs. Inleiding tot: Sarah Grothus. Schlafwanderer. 2015. [andere auteurs: Christophe Ammann, Arno Kramer en Ad Verbrugge]

Orde in ruimte, Drewes de Wit. Groningen, Philip Elchers, nov. 2015. 200 ex, wv 10 luxe

Naamloos licht, tegenstellingen slaan aan: Marian Brugman-Drewes de Wit / Rob Abeling-Annemieke Kuhlemeier. Landgoed Zonnestraal 4 sept.-3 okt. 2016. Folder: teksten ES, organisatie Henk Leiting. 6 bladen + persbericht 

Erik Slagter over concrete en visuele poëzie 

4. Clavin, Hans. Holland Var. 969;konkrete poëzie.Prisma-lektuurvoorlichting,12-5-70

5. Concrete poëzie tussen poetsdoek en schuurpapier. NRC 22 augustus 1970.

7. Interview met Paul de Vree. Museumjournaal, nov. 1970.

8. Concrete poëzie in Nederland en België. Streven, febr. en maart 1971.

10. Concrete poëzie. Zutphen, Thieme, 1971 (Moderne literatuur Nederlands deel 5 onder red. van A. Walrecht). Koninklijke Bibliotheek

11. Gedichten om naar te kijken. NRC Handelsblad, Cultureel Supplement, 3-9-1971.

17. Clavin, Hans. L’Angerie. Prisma-lectuurvoorlichting, 20-2-1973.

18. Typografie als topografie; konkrete en visuele poëzie. Ons Erfdeel, maart 1973.

19. Dichters breken met de taal. L’Angerie door Hans Clavin. Elsevier, 24 maart 1973.

20. Concrete poëzie van Hans Clavin. Stimulerende handel in beeldige engelen. Haagse Post, 24-3-1973.

21. Herman Damen. Langer Vers. Prisma-lectuurvoorlichting, 22-5-1973.

24. Paul de Vree: van lees- naar kijk- en hoorwoord. Literair lustrum 2, Amsterdam, Athenaeum/Polak & Van Gennep, 1973, p. 333-344.

25. Holland Dada en de rol van het dadaïsme voor experimentele en konkrete poëzie. Ons Erfdeel, sept. 1974.

30. Een nieuwe dimensie in de dichtkunst I,K, Bonset). Maatstaf nov. 1975.

34. De internationale van de visuele poëzie. Hollands Diep, 14 augustus 1976.

36. Nieuwe woordbeeldingen. Ons Erfdeel, nov.-dec. 1976.

38. Poesia visiva: een literatuur van de daad. De Tafelronde, jrg. 21 nr. 1-2, november 1976.

44. Visuele poëzie. Een bloemlezing konkrete en visuele gedichten, samengesteld in hun ontwikkeling en ingeleid. Brussel & Den Haag, Manteau (oktober) 1977. Zie ook 52. KB

49. Poëzie van de daad bij het woord. Kreatief, jrg. 12 nr. ¾.  Oktober 1978.

52. Visuele poëzie. Een bloemlezing konkrete en visuele gedichten, samengesteld in hun ontwikkeling en ingeleid; met literatuur, vragen en opdrachten. Brussel / Amsterdam, Elsevier / Manteau. 1979. (Cursorisch lezen). KB Zie 44.

55. Anthologie visuele poëzie; inleiding en samenstelling. Avenue, jan. 1980.

81. De perfecte kunst van Renaat Ramon. Ons Erfdeel, mei-juni ’84.

84. Taal-beeld-beeldtaal; diaklankbeeld St. Schrijvers School Samenleving. 1984. (Opgevoerd door KRO als Het spel der werkelijkheid,, 25/5/1985. 47 min. (Spektakel).

92. Er staat niet wat er ontstaat; tekens in het werk van Mark Insingel. Kreatief, literair- en kunstkritisch tijdschrift 18e jrg, nr. 5. Dec. ’84. (10 p.).

115. Theo van Doesburg / I.K. Bonset. In: ’t Is vol van schatten hier… Deel 1, Nederlandse literatuur van 1750 tot 1940 tentoongesteld in het Letterkundig Museum. Amsterdam, De Bezige Bij, 1986. (2 p.)

153. Ramons gedichten: geladen wapens. Ons Erfdeel, mei-juni ’88. (1 p.)

252. Denkbeelden. In: Renaat Ramon. Ongehoorde gedichten. Gent, Poëziecentrum. 1997. 120 blz. (Denk-Formen/Formes of thought/Idées-formes/Immagini-pensieri).

355. Onbewerkt onderdeel, voor gerrit jan de rook. In: Was dat ’t ? …dat was ’t!, een bundel  museumimpressies. Den Haag 8.9.05

384. Verwording of verwoording, Zieteratuur en zichtbare stem. Ons Erfdeel jrg. 53 mei 2010, p. 152-154.

389. Henk Lassche; het wisselende licht / The changing light. Stichting Kader, Hengelo 2011. (11 p.) [op initiatief van Henk Lassche].

392. Open de kooien van de kunst, gedichttekeningen van Lucebert. Varik, De Weideblik, 3 V 2012, 136 p. ISBN 978907767337. (vormgeving Huug Schipper, Studio Tint, Den Haag).  

397. Op weg / On the way / Unterwegs. Inl. Sarah Grothus. Schlafwanderer. 2015.

Beeldspraak, bloemlezing periodieke publicaties

Enkele relaties tussen literatuur, beeldende kunst en muziek. (Ons Erfdeel, dec. 1969, 4 ½ p.)

Poëzie van de daad bij het woord. (Kreatief, okt. 1978, 4 p.)

In schilderingen van Lucebert gaan schrijvers over de schreef. (Kunstbeeld, nov. ’83, 2 p.)

De vrede der veelvraten. Uit de school geklapt bij een wandschildering van Lucebert in ‘Oost’, (Groningen, Scholengemeenschap Oost, 16 sept. 1985, 3 p.)

Wie van de drie is de schilder van het Alpenjagerslied. (RAMP, dec. ’83, 2 p.)

Lucassen: ‘De menselijke cultuur is gedoemd heel snel te verdwijnen’. (Beelding, mei 1990, 3 1/2 p.)

De verschrikkelijke schoonheid van Armando.(Kunstbeeld, dec. ’89-jan. ’90, 3 p.)

Armando’s thematiek. Kunst als verzoening met de werkelijkheid. (Nynade, april 2013, 6 p.)

De stille kunst van Jan Schoonhoven: orde en regelmaat om de chaos te onderdrukken. (Ons Erfdeel, nov.-dec. ’94, 2 p.)

Beckett en… Jacoba van Velde. (Het Beckett blad, voorjaar 1997, 1 p.)

De archeologie van de verfhuid: Martin Tissing. (Kunstbeeld, mrt. 2001, 2 p.)

Het binnen en buiten van Jan Mankes. (Kunstbeeld, juni 2001, 2 p.)

Verwording of verwoording, Zieteratuur en zichtbare stem. (Ons Erfdeel, mei 2010, 2 p.)

Bibliografie Erik Slagter